Vlaky i nadále musí jezdit do centra – rozhodnutí soudu je příležitostí ke změnám v projektu

20.01.2009 00:00


Brněnští zelení vnímají zrušení územního rozhodnutí na Přestavbu železničního uzlu jako příležitost ke změnám v projektu. Budou proto požadovat, aby nové územní rozhodnutí obsahovalo zachování železniční dopravy na stávajícím nádraží v centru.

Martin Ander, náměstek primátora města Brna k tomu říká: „Minulým vedením města připravené zrušení železničního provozu na stávajícím nádraží by bylo chybou. Zkomplikovalo a prodloužilo by každodenní cestování desítkám tisíc lidí. Navíc městskou pokladnu by zrušení stávajícího hlavního nádraží vyšlo každoročně o 150 milionů korun dráž, protože město by muselo zajistit dopravu cestujících z odsunutého nádraží.“

Nové územní řízení bude příležitostí k provedení změn v projektu. Vzniká tím prostor pro zakomponování změn, na kterých se dohodlo vedení města s ostatními partnery projektu. Především doplnění městské rychlodráhy, která propojí nové nádraží pro mezinárodní vlaky se stávajícím a zachová tak provoz všech regionálních linek v podobě, jak je dnes známe – tedy umožňujících dojezd cestujících z okolí Brna až do centra města.

Jana Drápalová, členka Rady města Brna k tomu dodává: „Chyby v přípravě územního rozhodnutí jsou výsledkem spěchu, se kterým byla stavba pod politickým tlakem připravována. S argumentem, že je nezbytné rychle konat, byla porušována nejen ústavní práva občanů, ale i zákony.“

Krajský soud svým rozhodnutí z 12. prosince 2008 zrušil platnost územního rozhodnutí na projekt Přestavby železničního uzlu Brno. Důvodem bylo především porušení základních práv účastníků řízení, která jsou jim zaručena ústavou. Neopomenutelným důvodem však byl také fakt, že územnímu rozhodnutí nepředcházely nezbytné souhlasy se zásahem do chráněných částí přírody.

Krajský soud v odůvodnění rozsudku na straně 38 doslova uvádí: „Řízení, tak jak bylo správním orgánem provedeno, odporuje v dané věci základním zásadám správního řízení a zásadně byla porušena i základní práva žalobců, která jsou jim zaručena Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod.“ Na straně 39 pak dodává: „Zcela zásadním, nepřehlédnutelným a nepřijatelným způsobem, který soud nemohl nechat bez povšimnutí, tak byla v řízení porušena zásada rovnosti jeho účastníků.“

„Nastalou situaci je třeba vnímat jako příležitost k napravení chyb a vyvození zodpovědnosti za rozhodnutí a postupy, které byly soudem označeny za nezákonné“, dodává Jana Drápalová, členka Rady města Brna.

Kontakt:
Martin Ander, náměstek primátora města Brna
Jana Drápalová, členka Rady města Brna

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...