Míst pro kvalitní bydlení je v Brně dostatek

11.08.2010 22:50

V poslední době se v médiích často objevovaly stesky různých investorů, kteří tvrdí, že město a především jeho územní plán neposkytuje dostatek ploch pro realizaci záměrů výstavby bytových domů a tím neumožňuje vyjít vstříc rostoucímu zájmu lidí o bydlení v Brně. Jaká je však realita?

Město na tom není vůbec tak špatně, jak se někteří snaží tvrdit. Za období posledních pěti let se plochy určené pro rozvoj bydlení rozšířily o dalších 112 ha. Celkem jich je nyní v Brně k dispozici 655 ha. K dispozici jsou plochy, na kterých lze realizovat zhruba 16 000 bytů v bytových domech a 6 500 bytů v rodinných domech. Celkově je dle současně platného územního plánu možno na plochách určených pro rozvoj bydlení realizovat byty pro zhruba 80 000 obyvatel. A to nepočítáme potenciál ve stávajících stabilizovaných plochách, kde lze, pochopitelně s určitými omezeními, realizovat formou nástaveb a vestaveb další, často velmi atraktivní byty. Není tedy třeba odcházet do satelitních městeček za hranicemi města Brna vybudovaných na úkor zemědělské půdy a bez komfortní dostupnosti veřejnou dopravou.

Za posledních sedm let bylo v Brně vystavěno zhruba 15 tisíc nových bytů, přitom tempo výstavby bylo v posledních letech rekordní, ať už z důvodu výhodných úvěrů a hypoték či předem oznámeného zvýšení DPH na stavební práce. Přesto je v Brně stále ještě dostatek lokalit pro další výstavbu. Jsou to jak plochy určené pro výstavbu bytových domů, například Sadová mezi Královým Polem a Lesnou, ve Štýřicích lokalita pod Červeným kopcem nebo v oblasti Jižního centra, tak plochy určené spíše k výstavbě rodinných domů jako například v Jundrově, Slatině, Holáskách, Ivanovicích či Ořešíně. A to zmiňuji jen ty kapacitnější. Míst pro realizaci méně rozsáhlých projektů výstavby jednotlivých bytových domů je také poměrně hodně.

Vkrádá-li se někomu na mysl otázka, v čem je tedy problém, nabízím tu odpověď. Někteří investoři si totiž v minulosti zvykli, že město zajistí veškerou nákladnou infrastrukturu (kanalizaci, silnice, tramvajové tratě, chodníky) a oni pak už jen přijdou a realizují svůj výnosný soukromý komerční záměr. Je zřejmé, že takto to dlouhodobě fungovat nemůže a investoři si budou muset zvyknout, že na realizaci infrastruktury nezbytné pro jejich záměr je potřeba se společně s městem finančně podílet. Zvykání si na spoluúčast je těžké, ale na několika aktuálních příkladech se ukazuje, že to jde.

Množství ploch pro realizací záměrů výstavby nových bytů je tedy v Brně dostatečné a s rezervou pokrývá požadavky v oblasti zvyšování kvality bydlení. Brno tak může i nadále vycházet vstříc všem, kteří tu chtějí najít své místo s dobrou adresou.

Uveřejněno v Brněnském Metropolitanu, červenec 2008.

 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...