Dědictví nedomyšlených projektů

11.08.2010 22:48

Obecně se soudí, že každá politická reprezentace má 4 roky volebního období na to, aby ukázala, co dokáže prosadit, zařídit či postavit. Málo se však tuší kolik práce, času a energie musí koaliční strany vložit do toho, aby řešily problémy, které vznikly bez jejich přičinění či dokonce proti jejich vůli v předchozím volebním období.

Asi nejlépe je to v současném Brně vidět na budově Jalty, kterou předešlé vedení města „získalo“ ve stavu naprosto nezpůsobilém k využívání. Aby tento objekt mohl sloužit veřejnému účelu, vyžádá si investice v řádu stamilionů. Kdyby se o koupi Jalty rozhodovalo transparentně a s plnou znalostí technického stavu, nikdy bychom se v této situaci neocitli. Obdobně jsme zdědili po bývalé koalici znečištěnou přehradu. Kdyby bylo včas bráno vážně varování odborníků a na řešení se začalo pracovat včas a usilovně jako nyní, mohli jsme se již v letošním horkém létě koupat v čisté vodě. Společně s neopravenou vilou Tugendhat jsme zdědili také pravomocný rozsudek, který potvrdil chybu ve výběrovém řízení na zpracovatele projektu oprav. I to musí současné vedení města před vlastním zahájením dlouho očekávané rekonstrukce vyřešit.

Takřka ukázkovým příkladem dědictví, které nás bude pronásledovat ještě léta, je však kauza brněnského nádraží. V srpnu dokončená analýza variant přestavby železničního uzlu totiž potvrdila to, před čím zelení varovali už léta. Prokázalo se totiž, že projekt, jehož součástí je odsun nádraží z centra, žene město do finanční pasti. V průběhu několika málo let budou muset být z městské pokladny investovány více než 3 miliardy do výstavby uliční sítě, silnic a tramvajových tratí na jih od centra. Jiné investice budou muset počkat. Odsunem nádraží navíc vzrostou provozní náklady dopravního podniku o 150 milionů korun ročně, což si vynutí zvýšení pravidelné dotace o více než 10%.

Nechat se strhnout atraktivní vizualizací nového jižního centra je snadné. Řešit ekonomickou situaci města, jehož pokladna bude v příštích letech vysávána převážně jedním rozvojovým projektem, je však úkol neřešitelný bez dramatických obětí. Dojde-li, proti vůli zelených, i na ně, budou především dědictvím doby, kdy se v Brně nezávislé analýzy a otevřená diskuse nenosily.

Uveřejněno v Brněnském Metropolitanu, říjen 2007
 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...