Zelení ustavili klub a odcházejí do opozice

19.10.2010 16:46

 

Zastupitelé za Stranu zelených dnes formálně ustavili svůj klub zastupitelů. Jeho předsedou se stal volební lídr SZ Martin Ander. Zelení se na prvním jednání klubu shodli, že vzhledem k neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží budou zelení v příštím volebním období pracovat v opozici.

Zelení se včera sešli se zástupci ČSSD a TOP 09. Na obou schůzkách zaznělo, že na krocích vedoucích k zachování a modernizaci nádraží v centru shodu nalézt nelze. A to ani přesto, že v nedávném rozsáhlém průzkumu pro Brněnský deník Rovnost se 60 % občanů Brna vyjádřilo pro zachování nádraží v centru. Koaliční spolupráce zelených s těmito subjekty je tedy momentálně vyloučena.

Jednání s ODS zelení odmítli z důvodu lživé a nekorektní antikampaně, kterou v posledních týdnech proti zeleným vedl starosta Brna-střed a přední kandidát ODS Libor Šťástka. KDU-ČSL po volbách několikrát deklarovala, že se v koalici se zelenými necítila dobře kvůli odlišnému postoji k odsunu nádraží, proto i zde považujeme jednání o programové shodě v tomto tématu za zbytečná.

Martin Ander, místopředseda SZ, k tomu říká:
„Zelení jsou ochotni podpořit jen takovou koalici, která bude respektovat přání Brňanů zachovat a modernizovat nádraží v centru. Od hlavních politických stran nyní necítíme k takovému kroku ani náznak vůle, proto jsme připraveni pracovat v nastávajícím období v opozici. Budeme i nadále trvat na zachování nádraží v centru a zastavení příprav na výstavbu garáží pod Zelným trhem.“

Zelení v končící koalici prosadili zpracování nezávislého posudku, který porovnal výhody a rizika obou konkurenčních variant přestavby železničního uzlu – s nádražím v centru a s nádraží v odsunuté poloze. Závěry analýzy, kterou pro město Brno zpracovala firma CityPlan ve spolupráci s pražskou Dopravní fakultou ČVUT, jasně potvrdily, že zachování a modernizace nádraží v centru je pro cestující i samotné město Brno výhodnější (pohodlnější a rychlejší cestování, nižší finanční náklady). ČSSD a KDU-ČSL se však závěry posudku odmítly řídit a prosazovaly nadále variantu odsunu s argumentem o potřebě rychle požádat o evropské dotace. Dosud však státní investor SŽDC nebyl schopen přípravu projektu dovést do takového stádia, aby mohl o evropské dotace vůbec požádat. Zelení proto dlouhodobě trvají na tom, že utrácení dalších desítek milionů korun za koncepčně špatný projekt musí být zastaveno a otázka podoby rekonstrukce železničního uzlu znovu projednána.

Přestože předvolební průzkumy nedávaly zeleným šanci na vstup do zastupitelstva, zelení v Brně nakonec uspěli. Kromě tří mandátů v Zastupitelstvu města Brna získali ještě 31 mandátů v zastupitelstvech městských částí. Obhájili jsme pozici v městských částech, kde zelení v minulosti působili. Podařilo se nám však poprvé získat i nové zastupitelské mandáty, a to na Brně-sever (2) a ve Starém Lískovci (1).
 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...