Zelení ustavili klub a odcházejí do opozice
Zastupitelé za Stranu zelených dnes formálně ustavili svůj klub zastupitelů. Jeho předsedou se stal volební lídr SZ Martin Ander. Zelení se na prvním jednání klubu shodli, že vzhledem k neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží budou zelení v příštím volebním období pracovat v opozici.
Zelení se včera sešli se zástupci ČSSD a TOP 09. Na obou schůzkách zaznělo, že na krocích vedoucích k zachování a modernizaci nádraží v centru shodu nalézt nelze. A to ani přesto, že v nedávném rozsáhlém průzkumu pro Brněnský deník Rovnost se 60 % občanů Brna vyjádřilo pro zachování nádraží v centru. Koaliční spolupráce zelených s těmito subjekty je tedy momentálně vyloučena.
Jednání s ODS zelení odmítli z důvodu lživé a nekorektní antikampaně, kterou v posledních týdnech proti zeleným vedl starosta Brna-střed a přední kandidát ODS Libor Šťástka. KDU-ČSL po volbách několikrát deklarovala, že se v koalici se zelenými necítila dobře kvůli odlišnému postoji k odsunu nádraží, proto i zde považujeme jednání o programové shodě v tomto tématu za zbytečná.
Martin Ander, místopředseda SZ, k tomu říká:
„Zelení jsou ochotni podpořit jen takovou koalici, která bude respektovat přání Brňanů zachovat a modernizovat nádraží v centru. Od hlavních politických stran nyní necítíme k takovému kroku ani náznak vůle, proto jsme připraveni pracovat v nastávajícím období v opozici. Budeme i nadále trvat na zachování nádraží v centru a zastavení příprav na výstavbu garáží pod Zelným trhem.“
Zelení v končící koalici prosadili zpracování nezávislého posudku, který porovnal výhody a rizika obou konkurenčních variant přestavby železničního uzlu – s nádražím v centru a s nádraží v odsunuté poloze. Závěry analýzy, kterou pro město Brno zpracovala firma CityPlan ve spolupráci s pražskou Dopravní fakultou ČVUT, jasně potvrdily, že zachování a modernizace nádraží v centru je pro cestující i samotné město Brno výhodnější (pohodlnější a rychlejší cestování, nižší finanční náklady). ČSSD a KDU-ČSL se však závěry posudku odmítly řídit a prosazovaly nadále variantu odsunu s argumentem o potřebě rychle požádat o evropské dotace. Dosud však státní investor SŽDC nebyl schopen přípravu projektu dovést do takového stádia, aby mohl o evropské dotace vůbec požádat. Zelení proto dlouhodobě trvají na tom, že utrácení dalších desítek milionů korun za koncepčně špatný projekt musí být zastaveno a otázka podoby rekonstrukce železničního uzlu znovu projednána.
Přestože předvolební průzkumy nedávaly zeleným šanci na vstup do zastupitelstva, zelení v Brně nakonec uspěli. Kromě tří mandátů v Zastupitelstvu města Brna získali ještě 31 mandátů v zastupitelstvech městských částí. Obhájili jsme pozici v městských částech, kde zelení v minulosti působili. Podařilo se nám však poprvé získat i nové zastupitelské mandáty, a to na Brně-sever (2) a ve Starém Lískovci (1).