Zelení nesouhlasí s plánem na zdražení MHD
Plánem na zdražení jízdného v brněnské MHD se bude již zítra zabývat Rada města Brna. Zelení se zdražováním nesouhlasí a navrhují pokrýt potřebné náklady zvýšením příspěvku dopravnímu podniku z městského rozpočtu. Za zvláště škodlivé považují zelení zdražení ročních předplatních jízdenek.
Podle propočtů dopravního podniku vyvolá zvýšení DPH na 14 % propad tržeb ve výši 29 milionů korun. Plán na zvýšení jízdného, který byl v červnu předložen dopravní komisi a kterým se Rada města bude zítra zabývat, však počítá v obou variantách se zdražením, které zvýší tržby DPmB až o 63 milionů korun, tedy o více než dvojnásobek. Přitom navýšení kompenzace dopravnímu podniku o potřebných 30 milionů by představovalo pouze 0,25% výdajů městského rozpočtu, a není tedy pro městkou pokladnu žádným problémem. Zdražování MHD kvůli nové sazbě DPH proto není nezbytné. Navíc se zdá, že vedení města chce zdražit výrazně více než jen o nárůst DPH.
Za zvláště špatný signál považují zelení snahu vedení města o zdražení předplatních jízdenek. Jakékoliv změny v jízdném by neměli odnášet věrní, pravidelní zákazníci. Ze systému pak zmizí motivace k cestování veřejnou dopravou, která bude mít za následek ulice ještě více přeplněné auty.
Martin Ander, předseda klubu Strany zelených v Zastupitelstvu města Brna, k tomu říká:
„Zdražovat předplatní jízdenky není moudré. Motivace lidí jezdit do práce hromadnou dopravou a ne autem, tak dostane další těžkou ránu. Chce-li mít primátor příznivější ceny MHD než v Praze, měl by si vzít příklad ze svých pražských sociálnědemokratických kolegů, kteří prosadili nezdražování roční předplatní jízdenky.“
„Kompenzovat nárůst nákladů dopravního podniku zvýšením příspěvku z městského rozpočtu je zcela na místě, protože veřejná doprava neslouží jen těm, kteří jí cestují, ale pomáhá udržet ulice průjezdné i pro ty, kteří jezdí autem. To by si měli radní uvědomit.“