Zelení: analýza prokázala, že nádraží v centru je výhodnější

03.09.2007 00:00


Klub zastupitelů Strany zelených jako první z brněnských zastupitelských klubů projednal výsledky Analýzy variant přestavby železničního uzlu Brno.
Brněnští zastupitelé za Stranu zelených konstatovali, že analýza prokázala výhodnost varianty s moderním nádražím v centru pro cestující i občany města Brna. Proto v případných hlasováních nepodpoří přestavbu železnice s nádražím v odsunuté poloze a udělají maximum, aby přesvědčili své koaliční partnery o tom, že pro Brno je výhodnější modernizovat železnici s nádražím v centru [1].

Za hlavní přínosy varianty s nádražím v centru považují zelení jeho takřka ideální dostupnost a komfortní přímé napojení na většinu brněnských tramvajových linek. Také rozvoj jižního centra lze v této variantě připravit kvalitněji, neboť město si jej bude přímo řídit dle svých aktuálních potřeb a finančních možností.

Za hlavní rizika varianty s odsunutým nádražím považují zelení především výrazné snížení atraktivity veřejné dopravy a obrovské vyvolané náklady pro město. Jak konstatují odborné studie, cestování se pravidelným uživatelům integrovaného systému po odsunu nádraží prodlouží v průměru o 7 minut na každé cestě do Brna či z Brna. Hrozí tedy, že cestující z okolí Brna přesednou do automobilů, které pak přispějí k dalšímu zahuštění dopravy v brněnských ulicích. Odsun nádraží zároveň donutí Dopravní podnik zvýšit dopravní výkony, neboť bude třeba přepravit desetitisíce cestujících denně od odsunutého nádraží do města. Experti vyčíslili, že po odsunu nádraží bude muset město každoročně vynaložit 150 milionů korun navíc v dotacích Dopravnímu podniku, to představuje zhruba 15% současného příspěvku z městské pokladny na provoz veřejné dopravy.

Aby měli občané města i cestující z brněnského regionu dostatek informací o konkrétní podobě záměru modernizace železničního uzlu s nádražím v centru, zveřejnila Jihomoravská krajská organizace Strany zelených na svých webových stránkách www.jihomoravsky.zeleni.cz (přímý odkaz viz [2]) základní dokumentaci k této variantě, včetně vizualizací, tak jak byly předloženy zpracovatelům Analýzy. Na stejné adrese je možné si stáhnout také informační noviny koalice Nádraží v centru z října 2006 s prezentací stejného záměru a také elektronickou verzi výsledků Analýzy variant přestavby ŽUB zpracované na objednávku města firmou City Plan a Dopravní fakultou ČVUT.

Bližší informace:

Martin Ander, náměstek primátora
Jana Drápalová, členka Rady města Brna

Poznámky:

[1] Usnesení zastupitelského klubu Strany zelených:
„Klub SZ bere na vědomí, že Analýza variant přestavby ŽUB prokázala, že varianta s nádražím v centru je výhodnější pro cestující i občany města Brna. Proto posuzovaná varianta přestavby ŽUB s nádražím v odsunuté poloze i nadále nemá podporu klubu SZ. Zelení udělají maximum pro modernizaci nádraží v centru.“

[2] Přímý odkaz na stránku:
www.jihomoravsky.zeleni.cz/5747/clanek/projekt-modernizace-nadrazi-v-centru

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...