Vlakem až do centra města

11.08.2010 23:23

Bez kvalitního systému veřejné dopravy nelze očekávat rozvoj města, ale spíše jeho kolaps. Platí to i v Brně.

Spor o podobu přestavby brněnského železničního uzlu, alias polohu vlakového nádraží, se vede již více než desítku let. Ukazuje se, že během té doby dokázaly některé mýty zakořenit tak hluboko, že se pro řadu politiků staly neotřesitelnými fakty. Tak například jeden ze zastupitelů ODS se nedávno v radničním měsíčníku Brněnský Metropolitan rozohnil nad tím, jak zelení a lidovci chtějí v Brně „zachovat živořící kolejový skanzen“, když prý přece každý ví, že důvodem k přestavbě bylo naopak „zrychlení průjezdu uzlem“.

Je smutné, že představa rozvoje města Brna v podání ODS skutečně sleduje tuto zvrácenou logiku, ve které železnice má být vytěsněna co možná nejdál od centra, tak aby vlaky Brnem co nejrychleji projely a byl od nich pokoj. Prospívá však tato vize i někomu jinému než komerčním developerům, kteří si brousí zuby na lukrativní drážní pozemky v centru města?
Smyslem přestavby železničního uzlu přece není ořezat kolejový systém ve městě natolik, aby historické dopravní trasy zanikly. Smyslem veřejné železniční dopravy je město obsluhovat, nikoli jím co nejrychleji projet. Proto by bylo vážnou chybou tratě v centru města zrušit. Je jistě na místě uvažovat o zmenšení ploch, které koleje ve městě zabírají. Kolejiště pro odstavování vlaků určitě nemusí být v centru města. Ale zrušit přitom možnost budoucí obsluhy rozvojových území kolem Radlasu či v Komárově regionální železniční dopravou, to by bylo chybou.

Železnice je páteří regionálního systému veřejné dopravy. Projekt odsunu nádraží se tento systém snaží rozvrátit v jeho základech – přivézt lidi do Komárova a odtud ať už si je město přepraví za vlastní peníze jak chce - to je ústřední motto projektu odsunu nádraží. Je škoda, že většina městských zastupitelů stále nepochopila, že je to pro město Brno nevýhodné.
Má-li být rozvoj města udržitelný a směřovat ke zvyšování kvality života Brňanů, musí být systém veřejné dopravy funkční. A zachování regionálních tratí, včetně stávajícího nádraží, je pro takovou podobu rozvoje logickou podmínkou.

Uveřejněno na blogu idnes.cz, leden 2010
 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...