Přesun nádraží se topí ve vlastních problémech
Bude to bez mála rok, co krajský soud v Brně zrušil pro nezákonnost územní rozhodnutí na přestavbu železničního uzlu s nádražím v odsunuté poloze. Přestože optimisté tehdy tvrdili, že do půl roku bude vydáno rozhodnutí nové, dnes se ukazuje, že realita je úplně jinde. Obnovené územní řízení i přes srpnové prohlášení Grémia ŽUB v září nezačalo a termíny se znovu posouvají. Podle harmonogramu zveřejněného v roce 2006 se nové osobní nádraží mělo nyní už druhým rokem stavět. Zatím se však projekt topí v zapracovávání opomenutých požadavků ze zákona a ve změnách vyvolaných pokusem o „komerční zastřešení“. Vítězný návrh mezinárodní architektonické soutěže na podobu nového nádraží uspořádané v roce 2004 za 6 milionů korun se tak postupně stává bezcenným cárem papíru. Vše je tedy stále na začátku a zahájení stavby připomíná spíše čekání na Godota.
Ani finance nejsou garantovány. Fischerovou vládou letos v září schválený harmonogram výstavby dopravní infrastruktury s financováním přestavby ŽUBu na nejbližší léta nepočítá a žádost o evropské dotace nebyla dosud státním investorem ani zpracována, natož Bruselem schválena.
Projekt trpí od začátku svým megalomanstvím. Místo rekonstrukce a rozumného rozšíření kapacity stávajícího nádraží dala většina politické reprezentace přednost pokusu o realizaci starého brněnského snu o odsunu nádraží a „uvolnění“ pozemků v jižním centru. Přitom rozvojová zóna na jih od historického jádra je pro investory atraktivní i bez odsunu nádraží, jak dokládá úspěch Vaňkovky, která plánuje další expanzi, stejně jako Tesco a další investoři. Ukazuje se čím dál víc, že bylo politickou chybou tehdejšího vedení města ignorovat výsledky referenda, ve kterém 85 % hlasujících Brňanů řeklo, že si odsun nádraží nepřeje. Kdyby už tehdy, před pěti lety, učinilo město nezbytná rozhodnutí směrem k zásadním změnám v koncepci projektu, mohli jsme dnes mít na stole nový projekt a pro jeho potřeby změněný územní plán.
Místo toho jsme v posledních dvou letech hledali kompromis v podobě městské rychlodráhy. Ta by sice propojením nového a starého nádraží dokázala přivést regionální spoje na přestupní uzel u stávajícího nádraží a tím zachovat atraktivitu integrované dopravy, nakonec si však plně nezískala ani zastánce nádraží v centru, ani zaryté „odsunovače“. Jediným pokusem o vylepšení uživatelsky nepřívětivého projektu odsunu nádraží tak pohříchu zůstává příprava podzemní zastávky severojižního diametru. Bez souběžné realizace další dvacetimiliardové investice do diametru samotného však jde o pouhou vějičku, která desítkám tisíc pravidelných cestujících nic nepřinese.
Uveřejněno v Moravském hospodářství, říjen 2009.