Přestavba ŽUB ve slepé uličce – je čas na změnu
Projekt přestavby železničního uzlu s odsunutým nádražím se dostal do slepé uličky – za poslední rok se neposunul ani o krok kupředu. Nemá územní rozhodnutí a územní řízení už více než rok stojí na mrtvém bodě. Navíc se zdá, že odsun nádraží ztratil i politickou podporu, neboť ODS deklarovala, že projekt nepodpoří.
Do slepé uličky projekt zavedl státní investor SŽDC a stavební lobbyistické skupiny, které zmařily šanci na zásadní proměnu pojetí modernizace brněnské železnice. Po komunálních volbách v roce 2006 nastala doba, kdy projekt mohl doznat zásadních změn – na stole byly různé varianty, které umožňovaly přestavět uzel tak, aby vlakové nádraží zůstalo v centru města a zachovala se tak atraktivita železniční dopravy a její konkurenceschopnost vůči automobilům. Státní investor však veškeré pokusy o zásadní revizi projektu zmařil svým striktním odmítáním jakýchkoliv změn projektu.
Namísto toho investor zavlekl projekt do neřešitelných potíží tím, že neopravil zásadní systémové vady projektu (nadále počítá se zrušením provozu na stávajícím nádraží) a dodatečným doplňováním projektu o komerční zastřešení nádraží navršil další komplikace, které není možné v reálném čase řešit (viz materiál předložený Radě města Brna, který potvrzuje zastavení prací na projektu). Začíná být zřejmé, že tímto postupem hlavního investora dojde ke ztrátě možnosti žádat na tento projekt evropské dotace v tomto rozpočtovacím období EU.
Martin Ander, místopředseda SZ, náměstek primátora města Brna, k tomu dodává:
„Nastal čas na zásadní změnu projektu. Je totiž zřejmé, že přehodnocením celého projektu nemáme již nyní co ztratit. Naopak, změnou projektu tak, aby nádraží zůstalo v centru, může Brno do budoucna jen získat – nejen moderní přestupní uzel 21. století, ale také podporu z evropských fondů, neboť na koncepčně zastaralý projekt odsunu nádraží z Bruselu peníze jistě nepřijdou.“
Bližší informace:
Martin Ander, náměstek primátora
Jana Drápalová, předsedkyně klubu zastupitelům SZ