Odsun nádraží u konce s dechem: zelení žádají ministra dopravy, aby vysvětlil nejasnosti kolem projektu

04.02.2010 00:00


Projekt odsunu nádraží je u konce s dechem, neustálé změny v projektu a doplňování nekoncepčních komerčních prvků mu lámou vaz. Připravované změny nepřináší řešení nejvážnějších nedostatků - dlouhé cestovní doby a přestupování navíc - přitom však způsobují obří zpoždění a zvýšené náklady. Státní investor SŽDC navíc hrozí, že tyto náklady zaplatí město Brno. Zelení se proto obracejí dopisem na ministra dopravy, aby objasnil, zda městu skutečně hrozí sankce.

Když Zemanova vláda v květnu 2002 schvalovala předvolební „dárek“ pro Brno – odsun nádraží z centra –, počítala s tím, že dokumentace pro územní rozhodnutí bude hotova do konce roku 2003 (viz příloha 1). Již více než šestileté zpoždění však neustále narůstá. Přestože ještě v září 2009 SŽDC (státní investor) tvrdilo médiím, že do konce roku získá nové územní rozhodnutí (viz příloha 2), dosud ani nebylo obnoveno územní řízení a termín vydání územního rozhodnutí se na stránkách projektu v tichosti změnil na „začátek roku 2010“ (viz příloha 3). Ani to však nebude pravda, neboť obnovené řízení ještě ani nezačalo a při minimálních lhůtách ze zákona bude proces vydání rozhodnutí trvat nejméně 3 měsíce.

Projektu přestavby železničního uzlu lámou vaz neustálé nekoncepční změny, které nepřináší řešení hlavních nedostatků – prodloužení každodenního cestování lidem z regionu a zvýšení nákladů na provoz MHD v Brně. Místo řešení zásadních nedostatků se do projektu postupně doplňuje pětipatrové nákupní centrum nad odsunutým nádražím nebo nová trasa tunelu podzemního diametru, na který nejsou zajištěny peníze. Přestože projekt rychlodráhy byl odmítnut s odkazem na „nepřijatelné zpoždění, které by způsobil“, aktuálně se do projektu zapracovávají nekoncepční změny, které ho činí neprojednatelným.

Zelení se na státního investora SŽDC obrátili během roku 2009 již dvakrát s dotazy na nejasnosti kolem projektu. Místo konkrétních odpovědí však v srpnu 2009 obdrželi pouze obecný text s harmonogramem, který se stejně neplní (viz příloha 2). Na druhý soubor dotazů už odpověď neobdrželi vůbec. Proto se zelení obrací dopisem na ministra dopravy, aby nejasnosti vysvětlil. Dle vyjádření SŽDC totiž hrozí, že město bude muset zaplatit zpoždění vyvolané projekční přípravou nákupního centra nad nádražím (viz příloha 2). To zelení považují za naprosto nepřijatelné.

Martin Ander, náměstek primátora, k tomu říká:
„Ministr dopravy by měl vysvětlit, kdo má být investorem pětipatrového nákupního centra nad odsunutým nádražím a proč by projekční práce mělo platit město Brno. Zdá se být jasné, že odsun nádraží je u konce s dechem – místo toho, jak zlepšit cestování veřejnou dopravou se projektanti trápí stavbou dalšího nákupního centra. Městu navíc hrozí, že průtahy při projektování bude muset zaplatit. S tím zásadně nesouhlasím.“

Podrobnosti:
Martin Ander, náměstek primátora, místopředseda SZ

 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...