Chceme v Brně moderní železnici s nádražím v centru
Nezávislé expertní srovnávací studie jednoznačně prokázaly, že odsun železničního nádraží z centra města je nevýhodný. Prodlouží a zkomplikuje cestování lidem, kteří pravidelně dojíždí do zaměstnání, zvýší náklady města na zajištění MHD. Zelení proto budou i nadále prosazovat zachování a modernizaci vlakového nádraží na stávajícím místě v centru města.
Že je takový projekt reálný ukázali zelení už v roce 2006, kdy byl poprvé zveřejněn projekt zpracovaný odborníky z koalice Nádraží v centru. Podrobnosti o tomto projektu najdete na www.nadrazivcentru.cz. Toto řešení je výhodné pro cestující, protože vytváří moderní přestupní uzel v těsném kontaktu s centrem města. Je vhodné také pro státního investora, neboť umožňuje modernizaci provést po samostatně funkčních ucelených etapách (narozdíl o odsunu nádraží, který je nutno provést najednou v rámci více než dvacetimiliardové investice).
Zrušení státního financování projektu přestavby železničního uzlu do roku 2014 potvrdilo nereálnost megalomanského projektu odsunu nádraží a vytváří tak unikátní prostor pro přehodnocení dosavadní koncepce odsunu. Ta je svým pojetím zastaralá, neboť odpovídá roli, kterou v dopravě hrála železnice v první polovině minulého století, kdy byly lokomotivy poháněny párou. Moderní veřejná doprava však už neobtěžuje město zplodinami, naopak hraje výraznou městotvornou funkci. Zelení se proto zasadí o to, aby vznikl projekt, který umožní po etapách rekonstruovat a modernizovat železnici na území města při zachování hlavního přestupního terminálu v místě stávajícího nádraží. Hlavním cílem takového projektu bude posílit roli železnice (především regionální) při obsluze města veřejnou dopravou.