Brno potřebuje skutečný obchvat

11.08.2010 22:37

Veřejná diskuse o tom, zda se při přípravě nového územního plánu zabývat ve variantách také rychlostní silnicí R43 je v plném proudu. Osobně jsem se zúčastnil všech projednání s veřejností, orgány státní správy i samosprávy, které magistrát uspořádal. Neodmítl jsem ani jedno pozvání na jednání zastupitelstev městských částí. Hojná účast veřejnosti na těchto jednáních dokládá, že otázka, zda vést budoucí transevropskou dálnici skrz území našeho města občany velmi zajímá.

Územní plán je pro život města důležitý dokument. Právě při jeho přípravě je ten nejvhodnější čas diskutovat různé varianty rozvojových projektů a dopravních řešení, včetně R43. První dvě varianty konceptu územního plánu schválené v dubnu 2006 však shodně umísťují R43 do bystrcké trasy přes Brněnskou přehradu. Aktuální požadavek prověřit také variantu, kdy R43 nepovede přes území města, je tedy na místě. Teprve podrobně zpracované varianty mohou být základem pro férovou diskusi o tom, která z nich je lepší. Požadavky na to, aby se žádná taková varianta nezpracovávala, vidím jako krátkozraké a politicky motivované. Jsou to hlasy, které nestojí o objektivní debatu.

Základním a doufám že společným cílem všech zastupitelů města je ochránit občany Brna před negativními důsledky tranzitní, převážně kamionové dopravy. I menší obce proto budují obchvaty. Někteří v Brně však stále trvají na průtahu R43 městem. Vždyť ale Bystrc, Kníničky a Bosonohy jsou přece také Brno a rekreační oblast Brněnské přehrady stojí za ochranu před kamiony, ve slunečných dnech sem chodí za rekreací desítky tisíc lidí. Třetí varianta územního plánu, jejíž zadání má v červnu projednat zastupitelstvo, tak otevírá cestu k přípravě skutečného obchvatu Brna v trase Boskovickou brázdou.

Po dosavadních zkušenostech s jednáním s úředníky Evropské komise mohu myslím zodpovědně říct, že Brusel nedá peníze na nic, co bude mít převažující význam místní či regionální, nikoli transevropský. Navíc unijní pravidla jasně říkají, že silnice takového významu se mají osídleným územím vyhýbat a ne je protínat. Bystrcká trasa R43 tak finanční podporu od EU nemá šanci získat a bez ní ji český stát nepostaví. Ačkoliv se nyní zdá být trasa Boskovicou brázdou méně připravená, v důsledku má větší šanci, že bude rychleji postavena a pomůže odvést kamionový tranzit mimo město. Věřím proto, že červnové zastupitelstvo dá přípravě třetí varianty územního plánu zelenou.

Uveřejněno v Brněnském Metropolitanu, červen 2007.
 

Aktuálně

Na stránkách Zelené Brno jsme zveřejnili souhrn hlavních argumentů proč je lepší modernizovat brněnskou železnici s nádražím ve stávající poloze, v centru města. Více zde.
10.03.2012 23:59

Zelení podpořili Tibeťany

V sobotu 10. března se brněnští zelení připojili k mezinárodní akci Vlajka pro Tibet, kterou lidé na celém světě vyjadřují podporu požadavku Tibeťanů na svobodu a samostatnost. Fotky z akce můžeze...
Vzhledem k naprosté neochotě ostatních politických stran podpořit zastavení příprav na odsun brněnského nádraží, rozhodli se zelení, že budou v příštím volebním období pracovat v...
Potvrdil to bleskový průzkum deníku Rovnost. Chcete i Vy nádraží v centru? Volte Stranu zelených. Jsme jedinou stranou v Brně, která vytrvale oponuje plánům na nesmyslný...
MF DNES zveřejnila výsledky exkluzivního průzkumu agentury Focus, který proběhl v druhé polovině září 2010. Zelení by podle něj v Brně získali 6,7% a skončili by v pořadí stran čtvrtí. Více o...